دلنوشته های روزانه زندگی در سیاره زمین

۵ مطلب در خرداد ۱۳۹۹ ثبت شده است

کلید استخدام در مزکز تماس ها

لینک

 

چقدر به واژه‌ی «صبر» در مسیر شغلی توجه کرده‌اید؟ چقدر توان تحمل ابهام و پیمودن راه‌های سخت و پرفراز و نشیب را دارید؟ ترجیح می‌دهید در یک سازمان ساختاریافته کار کنید و یا خودتان ساختارها را بسازید؟ آیا تجربه‌ی کار در استارت‌آپ برای شما جذاب است؟

پرهام پورصفوی، مدیر منابع انسانی شرکت پیتام و دانش‌آموخته‌ی دانشگاه تهران داستان استخدام در اولین BPO ایران را روایت می‌کند و از الزامات فعالیت در استارت‌آپ‌ها می‌گوید.

بازارشناسان: توضیح کوتاهی در مورد کار و کسب‌تان ارائه‌ می‌دهید؟

پرهام پورصفوی: ما یک استارت‌آپ در حوزه‌‌ی خدمات مشتریان و اولین BPOایران هستیم. BPOمخففBusiness Process Outsourcing یا برون‌سپاری فرآیندهای کسب‌وکار است. در پیتام کل فرآیند خدمات مشتریان یک شرکت از اولین مرحله که طراحی فرآیند و شناسایی نیازمندی‌ها است تا اجرای کامل فرآیندهای خدمات مشتریان، در فضای شرکت پیتام انجام می گیرد. در ادامه بر مبنای بازخورد و رفتار مشتری، به شرکت مربوطه گزارش داده می‌شود و طبق این گزارش ها و تحلیل ها، راهکارهای بهبود برای افزایش رضایت مشتری ارائه می گردد که در نتیجه آن سودآوری شرکت های همراه پیتام افزایش خواهد یافت. به صورت خلاصه، این فرآیند کلانیست است که در شرکت ما اتفاق می‌افتد.

بازارشناسان: یک شرکت استارت‌آپی چه تفاوتی با دیگر شرکت‌ها دارد؟

پرهام پورصفوی: در استارت‌آپ‌ها فضای عدم قطعیت و ابهام وجود دارد و این در حالیست که در کسب‌وکارهای دیگر که در مرحله عملیاتی هستند بسیاری از موارد از قبل مشخص شده است. در این قبیل شرکت‌ها، شما یک قطعه از یک پازل هستید که در بخشی که برای شما تعبیه و طراحی شده است قرار می‌گیرید. به عبارت دیگر شما یکی از چرخ دنده‌هایی هستید که در کل سازمان در حرکت هستند. در چنین شرایطی خیلی نیاز به نوآوری و خلاقیت ندارید، وظایف شما از پیش تعیین شده هستند و عموما اختیاری محدود در تغییر محیط و شرایط کاری خود خواهید داشت. این بحث به روحیه‌ی افراد برمی‌گردد، کسی که وارد فضای استارت آپ می‌شود، باید عدم قطعیت را بپذیرد. باید بدانید که گاهی ممکن است برنامه‌ی هفته‌ی آینده معلوم نباشد و گاهی اتفاقاتی رخ می‌دهد که برنامه‌ریزی نشده و تقریباً بحران گونه هستند که باید با آنها مواجه شده و مدیریتش کنیم. به همین دلیل روحیه‌ی شخص بسیار مهم است تا این امر را بپذیرد که نتیجه تلاش های امروز او عموما در کوتاه مدت مشخص نشده و باید مسیری طولانی را برای دستیابی به اهداف خود بپیماید. در فضای استارت آپی باید روحیه سازندگی داشت و باور کرد این مسیر دشوار به ساخته شدن فرد کمک خواهد کرد.

استارت‌آپ‌ها همیشه با شرایط عدم قطعیت مواجه بوده و هستند. در اغلب موارد رویکرد افراد بیرون از این فضا به استارت آ‌پها این‌گونه است که کاری که شما قصد انجامش را دارید و یا محصولی که میخواهید عرضه کنید موفق نمی‌شود و از آن استقبال نخواهد شد و یا مخاطبان هدف محدودی دارد. فعالین این عرصه و افراد صاحب ایده احتمالاً با این سرزنش‌ها و شماتت‌ها مواجه می‌شوند و باید این را بپذیرند که این دوره باید طی شود تا استارت‌آپ به بازدهی مطلوب برسد. به نظر من روحیه‌ی خود فرد مهم‌ترین معیار موفقیت در یک استارت‌آپ است و اینکه آماده‌ی توسعه‌ی فردی باشد. این رویکرد به نظر من مهم‌ترین عامل برای موفقیت در استارت‌آپ است.

بازارشناسان: داستان استخدام سازمان شما چیست؟ یک نفر باید چه مسیری را طی کند تا در مجموعه‌ی شما استخدام شود؟

پرهام پورصفوی: کار ما به صورت پروژه‌ای است و با وجود وضع اقتصادی موجود و شرایطی که شرکت های بزرگ عموماً استخدام ندارند و حتی به سمت تعدیل نیرو می‌روند، ما همواره به دنبال جذب نیروهای جدید هستیم. داستان استخدام ما به این صورت است که پروژه‌ی جدیدی وارد سازمان می‌شود. همکاران تیم فروش با شرکتی مذاکره می‌کنند و پروژه را تا حصول توافق نهایی میان دو شرکت پیش می برند. در مرحله بعدی تیم عملیات ما به شرکت موردنظر مراجعه کرده و با در نظر گرفتن نیازمندی های مشتری، فرآیند کسب‌وکار و خدمات مشتری را طراحی می‌کنند. در نهایت طبق فرآیند طراحی شده و گردش کار پیش بینی شده، برنامه ریزی نیروی کار (Workforce Planning) انجام شده و مشخص می شود چه تعداد کارشناس و با چه ویژگی هایی برای انجام پروژه مورد نیاز است.

فرآیند جذب پیتام عموما در بخش خدمات مشتریان سازمان اتفاق می افتد، که حدود هشتاد تا نود درصد سازمان را در بر می گیرد و ارائه خدمات به مشتریان سازمان ها مستقیما توسط این بخش انجام می گیرد.

ورودی اصلی شرکت ما یا شاید بهتر است بگویم تنها ورودی شرکت ما کارشناس مرکز تماس یا کارشناس خدمات مشتریان است. زمانی که برای سایر مشاغل نیازمندی مطرح شود، جذب به صورت داخلی و از همکاران مرکز خدمات مشتریان انجام می شود تا مسیر رشد و توسعه پیتامی ها فراهم شود. همکارانی که به خانواده پیتام می پیوندند مدتی آموزش می‌بینند و کار می‌کنند تا به فرآیندها مسلط شوند و اگر برای سطوح بالاتر نیرو نیاز داشته باشیم به صورت داخلی اطلاع رسانی می‌کنیم و هر کسی که تمایل داشته باشد اعلام آمادگی می‌کند. با این افراد مصاحبه می‌شود و کسی که توانمندی بیشتر و تناسب بیشتری با نیازمندی های شغل داشته باشد انتخاب شده و در سمت جدید قرار می‌گیرد. در پیتام رویکرد ما نسبت به مسیر توسعه‌ به این صورت است که جوانان کم تجربه را جذب کرده، آموزش می‌دهیم و مسیر توسعه و پیشرفت را برای آنها فراهم می‌کنیم.

بازارشناسان: چه معیارها و شایستگی های عمومی و تخصصی مدنظر شماست؟

پرهام پورصفوی: معیارهای عمومی بیش‌تر وابسته به ارزش‌های شرکت هستند. به عنوان مثال برای شرکت ما رهبری، مشتری مداری، چابکی، و انگیزه پیشرفت و توسعه مهم است. در مورد معیارهای متناسب هر شغل، ما ممکن است 100 نفر کارشناس خدمات مشتریان یا 20 نفر کارشناس تضمین کیفیت جذب کنیم. این سمت‌های شغلی، شرح وظایف مشخصی دارند اما ما دنبال ویژگی‌های مشترک بین تمامی افرادی که جذب می‌شوند، نیستیم چرا که برای تشکیل هر تیم با کمک تحلیل تیم داینامیک، نقش های مورد نیاز در آن تیم مشخص می شوند و طبق نتایج این تحلیل اقدام به جذب نیرو می کنیم. مثلاً تعیین می‌شود که برای یک پروژه به تیمی ده نفره نیاز داریم. برای این ده نفر، تحلیل تیم داینامیک انجام می‌شود تا نقش‌های تیم مشخص شود.

در نهایت احتمال دارد از 10 کارشناس خدمات مشتریان 1 نفر را با ویژگی رهبری، 2 نفر را با ویژگی تحلیل گری، 5 نفر را با قابلیت همکاری و کار تیمی و 2 نفر را با ویژگی تمام کنندگی استخدام کنیم تا خروجی فرایند جذب، گروهی متشکل از تمام نقش های تیمی (Team Roles) باشد.

بازارشناسان: کسانی که جذب فضای کار و کسب استارت آپی می‌شوند، باید چه ویژگی‌های رفتاری و شخصیتی داشته باشد؟

پرهام پورصفوی: در فرآیند استخدام استارت‌آپ‌ها عموماً دانش تخصصی وزن کم‌تری نسبت به اشتیاق به پیشرفت و یادگیری دارد. استارت‌آپ‌هایی که سابقه‌ی کار زیاد در آن ها اولویت داشته باشد بسیار محدود هستند که به عنوان مثال دنبال فردی با ۱۵ سال سابقه‌ی کار در حوزه‌ی مارکتینگ یا منابع انسانی باشند. عموماً استارتاپ‌ها دنبال افرادی توانمند با روحیه‌ی سازندگی، پیشرفت و مشتاق ایجاد یک فضای جدید هستند که حاضرند برای تحقق این مهم تلاش کنند، یاد بگیرند و دانشی که نیاز است را کسب کنند. رویکرد افراد بیشتر از تجربه اهمیت دارد. ما برای پوشش خلاء دانش و تجربه در صنعت خدمات مشتریان، آکادمی پیتام را تاسیس کردیم که هدف آن آموزش نیروی متخصص در حوزه‌ی خدمات مشتریان است. افراد در این آکادمی آموزش می‎‌بینند، با متدهای روز دنیا و فرهنگ مشتری آشنا می‌شوند و به‌روزترین شاخص‌ها و اهداف خدمات مشتریان در شرکت‌های بین‌المللی را یاد می‌گیرند. آموزش‌ها در بازه‌ی چند ماهه انجام می‌شود و به افراد تایید شده توسط آکادمی پیتام مدرک توانمندی فعالیت در حوزه خدمات مشتریان اعطا می‌شود.

در پیتام ما آموزش می‌دهیم و می‌سازیم. نیازی به سابقه‌ی کاری زیاد نیست. ما یادگیری را برای تیممان محقق می‌کنیم و فضایی ایجاد می‌کنیم که یاد بگیرند؛ ولی باید بخواهید که یاد بگیرید؛ باید بخواهید که پیشرفت کنید. رویکرد خواستن بسیار مهم‌تر از تخصص است.

بازارشناسان: پس تازه فارغ التحصیلان می‌توانند امیدوار باشند که به پیتام بپیوندند؟

پرهام پورصفوی: قطعا اینگونه است! اولویت اول ما در جذب، کسانی هستند که به تازگی از دانشگاه فارغ التحصیل شده‌اند، جوان، کم‌تجربه و بدون سابقه‌ی کار، اما دنبال پیشرفت هستند.

بازارشناسان: عواملی مثل دانشگاه یا مدرک تحصیلی چقدر بر تصمیم‌گیری شما تاثیر می‌گذارد؟

پرهام پورصفوی: شاید بتوانم بگویم حدود بیست تا سی درصد فرآیند مصاحبه یا غربالگری به بحث تجربه، دانشگاه و تحصیلات فرد برمی‌گردد. اما بالغ بر70 درصد تصمیم‌گیری ما منوط به توانمندی فرد است. برای ما روابط عمومی خوب، احترام به مشتری، رویکرد نسبت به توسعه و علاقه به پیشرفت اهمیت بسیاری دارد. برخی مواقع افراد تجربه و دانش خیلی خوبی دارند و در بهترین دانشگاه ها تحصیل کرده اند، ولی رویکردشان اصلاً با ما و فرهنگ‌مان هماهنگ نیست. به بیان دیگر از تعامل با مشتری و حل مشکل او لذت نمی‌برد. این مساله برای ما خیلی مهم‌تر از تحصیلات است چون اعتقاد داریم که تحصیلات، دانش و تجربه را با آموزش در سازمان جبران می‌کنیم و احساس می‌کنیم این امر جزء توانمندی‌ها و مزیت های شرکت ما است . بنابراین، در جست‌وجوی افرادی هستیم که رویکردشان با رویکرد شرکت ما هماهنگ و هم مسیر باشد.

بازارشناسان: چه نکاتی در رزومه برای شما حائز اهمیت است؟

پرهام پورصفوی: گاهی اوقات رزومه‌ها حداقل استانداردها را نیز ندارند، بطورمثال ممکن است کارجویان دقت لازم را در ساختن رزومه نداشته و آن را با کیفیت بصری و محتوایی بسیار پایینی برای کارفرما ارسال کنند. عمدتا نیروی کار برای تهیه‌ی رزومه خود از ساده‌ترین امکانات نرم‌افزار Word استفاده می کنند و در رزومه آنها که در حکم شناسنامه شغلی‌شان است، خبری از المان‌های حرفه‌ای و بصری نیست و در مواردی غلط تایپی هم دارد. در برخی مواقع دیده‌ایم که جملات به صورت گفتاری و عامیانه نوشته شده است. این موارد کاملاً مشخص می‌کند که آن شخص اصلاً انگیزه‌ای برای کسب آن سمت شغلی ندارد. فردی که حوصله نداشته برای تهیه رزومه وقت بگذارد، قاعدتاً حوصله‌ و انگیزه‌ی کار کردن هم نخواهد داشت. در بسیاری از مواقع اشخاصی را دعوت به مصاحبه می‌کنیم که سابقه‌ی کار نداشته اما مستعد هستند و انگیزه دارند و ما کاملاً این حس را از رزومه دریافت می‌کنیم.

بازارشناسان: در فرآیند استخدام مسلماً با چالش‌های بسیاری مواجه شده‌اید. یک مورد از آن چالش‌ها را توضیح می‌دهید؟

پرهام پورصفوی: امروزه نسل جدیدی از افراد وارد بازارکار شده‌اند. روحیات این افراد با نسل قدیم متفاوت است. دسترسی بیشتری به تکنولوژی دارند، مشتاق یادگیری هستند و با اصطلاحات و روندهای روز دنیا آشنایی دارند. این یک ویژگی مثبت است، اما در عین حال تغییرات ناخوشایندی نیز در این بین اتفاق افتاده است. مثلاً در کشور ما تحصیلات و مدارک تحصیلی بیش از آنچه که باید مورد توجه قرار گرفته و به این ترتیب کارفرمایان ایرانی نیز در جست‌وجوی افرادی هستند که حتماً تحصیلات عالی دانشگاهی داشته باشند. در صورتی که در کشورهای توسعه‌یافته چنین چیزی مصداق ندارد. در کشورهای توسعه‌یافته افراد با توجه به هدف خود، تحصیلاتشان را دنبال می‌کنند نه اینکه در رشته‌ای تحصیل کنند و در نهایت ببینند چه اتفاقی می‌افتد. به بیان دیگر گمان می‌کنم که در حال حاضر در کشور ما هدفی درست و مشخص برای تحصیل کردن وجود ندارد. جوانان درس می‌خوانند چون فکر می‌کنند اینگونه آینده خود را تضمین میکنند و موفق‌تر خواهند شد. اما بطور مثال، برای اینکه یک نفر وارد کار فنی شود، چرا باید حتماً مدرک کارشناسی ارشد داشته باشد؟ متاسفانه در حال حاضر عمده‌ی کارجویان و برخی کارفرمایان مدرک‌گرا شده‌اند و احساس‌شان این است که مدارک تحصیلی الزاما موفقیت آتی آنها را تضمین خواهد کرد.

اتفاقی که می‌افتد این است که افراد تحصیل می‌کنند و به نسبت بالاتر رفتن تحصیلاتشان، انتظاراتشان نیز بیشتر می‌شود و اعتماد به نفس بعضا کاذب پیدا می‌کنند. چون تا سطح کارشناسی ارشد درس خوانده‌اند، انتظار دارند در اولین روز کاری سمت شغلی بسیار بالایی داشته باشد. این اتفاق در رشته‌های مدیریت خیلی بیش‌تر است. این مسائل باعث شده است که بسیاری به سختیِ کار تن ندهند. چرا که در تصور خود احساس می‌کنند که از روز اول باید همه چیز در دسترس و در بهترین شرایط بوده، و خودشان نیز در بهترین سطوح سازمانی به کار گرفته شوند. در صورتی که واقعیت این است که سال‌های اول کار، سال‌های تلاش است و باید بسیار زحمت کشید؛ باید از سطح پایین شروع کرد؛ باید یاد گرفت وآموزش دید. بسیاری از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی ما فکر می‌کنند به دلیل آنکه از دانشگاه فارغ التحصیل شده‌اند؛ پس لزوما به هر آنچه در کسب و کار و صنعت نیاز است نیز تسلط دارند. مثل تب مشاوره‌ای که اخیرا در شبکه تخصصی لینکدین فراگیر شده است. بطوری که گویا هرکسی که در هر گرایشی از مدیریت در مقطع کارشناسی ارشد یا دکترا فارغ التحصیل می‌شود، باید بلافاصله نام و تخصص خود را در لینکدین به عنوان مشاور منابع انسانی، مشاور آی تی، مشاور کسب و کار و... ثبت کند. در حالی که مشاوره دنیای دیگری است. یک مشاور، سال‌ها درس خوانده، کار کرده و تجربه‌ی اجرایی در حوزه‌ی مورد نظر داشته است. این مسائل فرآیند استخدام را سخت کرده و یکی از چالش‌های اصلی بازار کار ما است.

چالش دیگر، نیروهایی هستند که به دلایل مختلف از کار قبلی‌شان جدا شده‌اند و دنبال کار هستند اما متاسفانه در رشته مرتبط شغل مناسب پیدا نمی‌کنند. نیرویی که مثلاً 6 سال سابقه‌ی مهندسی حرفه ای دارد، به دلیل محدودیت فضای شغلی و به اجبار در گرایشی شروع به فعالیت می‌کند که ارتباطی به زمینه‌ی کاریش ندارد و پس از مدتی از کار خسته شده و نمی‌تواند ادامه دهد.

بازارشناسان: به نظر شما، چه تغییراتی در فرآیند استخدام نسبت به قبل پدیدآمده است؟

پرهام پورصفوی: پیش‌ از این، معیارها برای استخدام متفاوت بود. و برخلاف روال فعلی در شرکت‌های استارت آپی، سابقه‌ی کار برای شرکت‌ها اهمیت بسیار زیادی داشت. از این رو، اگر افراد سابقه کار مشخصی نداشتند، توسط شرکتها استخدام نمی‌شدند. اما امروز رویکرد متفاوت شده است. بحث این است که دنبال چه چیزهایی باید گشت و با چه روش‌هایی می‌توان آن را پیدا کرد. تست‌های جدیدی در دنیا وجود دارد که ارزیابی می‌کند هر شخص با توجه به شخصیت خود باید در چه سمت شغلی قرار گیرد. شرکت‌هایی که استخدام آنلاین انجام می‌دهند نیز، تست‌های آنلاینی مثل آزمون شخصیت‌شناسی، هوش منطقی و هیجانی در سایت‌ های خود قرار داده اند و می‌توان از آن استفاده کرد تا فردی که جذب می‌شود بیش‌ترین تناسب و سنخیت شخصیتی را با سمت شغلی مدنظر داشته باشد.

تغییراتی از این نوع، بسیار اتفاق افتاده است. به‌علاوه، کسانی که در حوزه‌‌ی منابع انسانی فعالیت می‌کنند نیز بسیار دقیق‌تر و روزآمد شده‌اند. شاید اگر 15 سال قبل پیشنهاد استفاده از تست‌های شخصیت‌شناسی داده می‌شد، عجیب به‌نظر می‌رسید. اما در حال حاضر مدیرانی که وارد فضای استارت‌آپی شده‌اند، از روش‌های جدید و به‌روز استفاده می‌کنند که البته این رویکرد می‌تواند هم منفعت و هم ضرر داشته باشد و استفاده از روش ها و متدهای جدید نباید صرفا با رویکرد ایجاد تصویری زیبا از سازمان انجام شود. لذا قبل از اتخاذ هرگونه راهبردی باید تمام جوانب آن را سنجید.

 

بازارشناسان: پیشنهاد شما برای داشتن یک مسیر شغلی موفق به کارجویان چیست؟

پرهام پورصفوی: هدف داشتن، مهمترین امر برای کارجویان است. اگر هدفمند زندگی کنید، قطعاً با سهولت بیشتری کار پیدا می‌شود و پیشرفت و توسعه اتفاق می‌افتد. هیچ‌وقت برای حقوق یا ترقی روی نردبان سازمانی کار نکنید، بلکه برای هدفی که در زندگی دارید کار کنید، هدفی که آینده‌‌ی خود را در آن می‌بینید. به این ترتیب سایر موارد نیز به ترتیب در جهت درست قرار می‌گیرد. هدفمند بودن مهم‌ترین نکته برای پیشرفت در هر زمینه‌ای از جمله مسیر شغلی است.

سخن پایانی:

دنیای امروز با شتاب بسیاری تغییر می‌کند. درک این تغییر و همگام شدن با آن برای یافتن مسیر شغلی ضروری است. راهکاری که در گذشته پاسخ بسیاری از نیازها بوده است دیگر کارایی ندارد و باید راهکار جدیدی را جایگزین کرد. باید فضای کسب و کار را شناخت و پس از انتخاب مسیر، صبورانه تلاش کرد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
Alireza Nami

6 اثر بی نظیر استفاده از CRM در افزایش رضایت شغلی کارمندان فروش

6 اثر بی نظیر استفاده از CRM در افزایش رضایت شغلی کارمندان فروش

 

چه کسانی کمک می کنند که محصولات و خدمات شما فروخته شود؟

چه کسانی برخی از برخوردهای نامحترمانه مشتریان احتمالی شرکت را با صبوری پاسخ می گویند تا این فرصت ها را به مشتریان راضی برای شما تبدیل کنند؟

چه کسانی برای وصول یک چک، بارها و بارها به مشتری بد حساب شما زنگ می زنند تا کسری آخر ماه شرکت جبران شود؟

بخش فروش قلب تپنده شرکت هاست تا خون نقدینگی در رگ های شرکت به خوبی جریان یابد. هر قدر این قلب قوی تر باشد، خون بیشتری با انرژی کمتر پمپ می شود که می تواند شرکت را متحول کند.

با این همه:

تحقیقات نشان می دهد ۵۱ درصد از کارمندان فروش بعد از یک سال دنبال یک فرصت شغلی جدید می گردند!

این یعنی بازی دو سر سوخت هم برای شرکت هم برای کارمند فروش.

مدیران هوشمند با بکارگیری روش های مدرن، موجبات افزایش رضایت کارمندان فروش را فراهم می کنند تا علاوه بر افزایش درآمد شرکت، محیطی امن و آسوده و به صرفه برای آنها ایجاد شود و آنها با تمام تمرکز به فکر رشد فروش شرکت باشند.

در این مقاله ۶ اثر بی نظیر استفاده از CRM در افزایش رضایت کارمندان فروش را با شما به اشتراک خواهم گذاشت.

چرا کارمندان فروش به دنبال تغییر شغل می روند؟

بسیاری از کارمندان واحد فروش در دو سر طیف رضایت و نارضایتی از شغل خود قرار دارند. بعضی از آنها محل کار خود را بهترین جای دنیا می دانند، و بعضی دیگر پس از گذشت مدتی دلزده می شوند و به دنبال تغییر دادن محل کارشان هستند.

به غیر از 2 عامل "حقوق" و "داشتن تنش با همکاران"، بعضی از عوامل پنهان دیگر هم هستند که موجب می شوند کارمندان فروش محل کار فعلی خود را رها کنند. گاهی اوقات این عوامل جانبی آنقدر شدید و جدی هستند که حتی فروشندگانی با درآمد بالا که در محیط کارشان نیز روابط خوبی دارند، نمی توانند آنها را مدیریت کنند و از شغل خود استعفا می دهند.

نارضایتی کارمندان فروش

پژوهش ها نشان می دهند که 57 درصد از کارمندان فروش فکر می کنند حجم کارشان بیشتر از ظرفیت آنهاست. 74 درصد از آنها نیز احساس می کنند که در همه هفت روز هفته و در تمام 24 ساعت، درگیر مشتری ها هستند!

این یعنی ماهیت کار فروش به گونه ای است که به کارمندان این واحد فشارهای روانی بیشتری وارد می شود و اگر آنها راهی برای کاهش این سطح استرس پیدا نکنند، شغل خود را رها خواهند کرد.

نرم افزار CRM چگونه باعث کاهش فشارهای روانی فروشندگان می شود؟

مدیران سنتی برای ایجاد انگیزه در کارمندان خود، معمولا از عواملی مانند مشوق های مالی و افزایش جذابیت محیط کار استفاده می کنند. هر چند این موارد در کوتاه مدت اثرگذار هستند اما بعد از گذشت مدتی عادی می شوند و نمی توانند از مانع ترک کار فروشندگان ناراضی شوند.

اما مدیران امروزی به این نتیجه رسیده اند که راه حل ایجاد انگیزه در کارمندان، کاهش عوامل ایجاد نارضایتی در آنها است، یعنی درمان بیماری به جای تجویز مسکن.

به کار گرفتن راهکارهایی که منجر به ساده شدن فعالیت ها و کاهش استرس های کاری کارمندان فروش شوند، دقیقا روش درمان بیماری است و مشکل را از ریشه حل می کند.

 

پژوهش هایی که بر روی اثرات استفاده از نرم افزار CRM بر عملکرد کارمندان واحد فروش انجام شده است نشان می دهند که سیستم های CRM با کاهش سطح استرس و افزایش رضایت از فاکتورهای انسانی، تأثیر فوق العاده ای در بالا رفتن رضایت شغلی فروشندگان و علاقه مندی آنها به محل کارشان دارند.

افزایش رضایت کارمندان

فاکتورهای زیر مهمترین مواردی هستند که باعث ایجاد احساس رضایت بیشتر در کارمندانی می شود که از CRM استفاده می کنند:

احساس دخیل بودن در جریان کارها

خلوت شدن ذهن

افزایش راندمان کاری

ایجاد انتظارات واقع گرایانه

بهبود فرهنگ سازمانی و

به وجود آمدن فضای رقابت سالم

1) احساس دخیل بودن در جریان کارها

در بازی های فوتبال وقتی کار به وقت اضافه می کشد، کاپیتان های هر دو تیم برای از بین بردن خستگی بازیکنانی که 90 دقیقه تلاش کرده اند، همه را دور هم جمع می کنند و زحماتی که هر بازیکن برای کل تیم می کشد را به آنها یادآوری می کنند. این کار دقیقا مانند یک کسپول انرژی زا، به همه بازیکنان شور و انرژی دوباره می دهد و باعث می شود دوباره برای تیم فداکاری کنند.

امکانات نرم افزارهای CRM دقیقا حس همکاری تیمی و دیده شدن تلاش ها را در کارمندان فروش ایجاد می کنند. ویژگی هایی از نرم افزار CRM که این احساس را در کارمندان فروش ایجاد می کنند عبارتند از:

انتقال معاملات در حال انجام به همکاران دیگر در داخل سیستم

امکان منشن کردن آنها در جریان مذاکرات مختلف

امکان نظر دادن دیگر همکاران در مورد معامله

برای درک دقیق این ویژگی کافی است به عکس زیر نگاه کنید:

امکان منشن کردن همکاران

اگر خواستید معامله ای را به همکارتان ارجاع دهید، یا او را در جریان مذاکرات خود قرار دهید و نظر او را بپرسید، این کار به سادگی و با افزودن یک علامت @ در پایان کامنت و انتخاب همکار مورد نظرتان امکانپذیر می شود.

به این شکل و با بیشتر شدن گردش کارهای مختلف، همه کارمندان فروش احساس می کنند در یک فعالیت تیمی درگیر هستند و سطح استرس آنها به دلیل حمایتی که از همکاران و مدیر خود دریافت می کنند، کاهش می یابد.

2) خلوت شدن ذهن

در دنیای جادویی هری پاتر، پروفسور دامبلدور وسیله ای داشت به نام "قدح اندیشه" که هر گاه افکار او مشوش و زیاد میشد، با چوب جادوگری خود آن فکر یا خاطره را از مغزش بیرون می کشید و در قدح میریخت تا ذهنش آزاد شود و بتواند روی مسائل دیگر تمرکز کند.

قدح اندیشه

نرم افزار CRM برای کارمندان فروش دقیقا مانند قدح اندیشه پروفسور داملبدور است! آنها شرح همه مذاکرات خود را در آن یادداشت می کنند و به نرم افزار می گویند که زمان پیگیری بعدی را به آنها یادآوری کند.

با این کار در طول روز دیگر دغدغه این را ندارند که مثلا 2 ساعت دیگر باید به کسی زنگ بزنند یا برای مشتری دیگری باید پیش فاکتور بفرستند، CRM این کارها را به آنها یادآوری می کند.

نام ها، شماره تلفن ها و شرح همه مذاکرات نیز به جای اینکه در ذهن کارمندان فروش باقی بمانند و آنها را خسته کنند، در یک جای امن ذخیره می شوند و به یاد آوردن آنها با چند کلیک امکانپذیر است.

3) افزایش راندمان کاری

تحقیقات نشان می دهد 32 درصد از زمان کارمندانی که از CRM استفاده نمی کنند صرف جستجوی اطلاعات مشتریان در فایل ها و کاغذهای مختلف می شود!

نرم افزار CRM، دستیار هوشمند کارمندان فروش است که همه اطلاعات را به آنها یادآوری می کند و به آنها می گوید در هر ساعت از روز چه کاری باید انجام دهند.

با منظم شدن پیگیری ها و انجام کارها در زمان مقرر، کارمندان فروش فعالیت های بیشتری را در مدت زمان کمتری انجام می دهند و احساس بهتری نسبت به توانمندی ها و ارزش های خود پیدا می کنند.

4) ایجاد انتظارات واقع گرایانه

فرض کنید یک فروشنده نهایت تلاش خود را انجام می دهد و در یک ماه، از هر 10 فرصت ورودی یک نفر را به مشتری تبدیل می کند. اما در پایان ماه مدیرش با او جلسه می گذارد و از او می خواهد که در ماه آینده از هر 10 فرصت ورودی، حداقل دو نفر را به مشتری تبدیل کند. کارمند فروش احساس ناامیدی می کند و فکر می کند که مدیر تلاش های او را در نظر نگرفته و انتظارات او با واقعیت منطبق نیست.

در این شرایط حق با چه کسی است؟ تلاش کارمند فروش باید بیشتر شود یا مدیر باید انتظاراتش را تعدیل کند؟

گزارش های بخش "نشانگر" نرم افزار CRM یک تصویر واقعی از نرخ تبدیل همه کارمندان فروش در ماه های مختلف را در اختیار تیم فروش قرار می دهد و مدیران با در نظر گرفتن میانگین نرخ تبدیل، یک انتظار کاملا واقعی از کارمندان فروش خواهند داشت.

با این روش و استفاده از این داده ها، کارمندان فروش احساس بی عدالتی نمی کنند و می دانند انتظاری که از آنها وجود دارد بر مبنای واقعیت ها و آمارهای قبلی است.

گزارش نرخ تبدیل

گزارش نرخ تبدیل در نرم افزار CRM دیدار

5) بهبود فرهنگ سازمانی

شرکتی را تصور کنید که در آن ارتقاء شغلی و کسب احترام منوط به نزدیک شدن به مدیران بالادستی است. در چنین شرکتی احتمالا افراد دست به هر کاری می زنند که همکاران خود را تخریب کنند و خود را در دل مدیران جا کنند.

اما در شرکتی که از نرم افزار CRM استفاده می کند، پیشرفت کارکنان بر اساس عملکرد آنهاست و همه همکاران می توانند میزان پیشرفت خود و دیگر افراد را ببینند. دریافت پاداش و ارتقاء شغلی، به مقدار پیشرفت هر فرد و ارزشی که برای مجموعه خلق می کند بستگی دارد.

در این شرایط همه کارمندان می دانند که برای پیشرفت، فقط باید روی کار تمرکز کنند و فعالیت های مخرب جایی در این شرکت ندارد.

6) به وجود آمدن فضای رقابت سالم

نرم افزار CRM همه فعالیت های کاری را تبدیل به یک بازی هیجان انگیز می کند. یک بازی که همه همکاران بر اساس تک تک کارهایشان در طول روز، امتیاز می گیرند و رتبه بهتری کسب می کنند.

کدام کارمندی از چنین شرکت پویا و جذابی که استرس ها در آن کم شده و کارها تبدیل به بازی شده اند جدا خواهد شد؟!

 

در پایان باید دقت داشته باشیم که همه مواردی که در این مقاله برای افزایش رضایت شغلی کارمندان فروش و وفادارسازی آنها به سازمان برشمردیم، مشروط بر این است که استراتژی مدیریت ارتباط با مشتری و مفاهیم آن در سازمان به درستی پیاده سازی شود و استفاده از CRM صرفا به معنی اضافه شدن یک نرم افزار به مجموعه نباشد.

بنابراین باید همراه با به کارگیری نرم افزار CRM در فرآیند فروش، ارزش هایی که نرم افزار CRM برای همه کارمندان خلق می کند همواره مورد توجه قرار گیرد.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
Alireza Nami

headhunting

 استعدادیابی (headhunting) به نیروی کار حق انتخاب می‌دهد

و از طرفی اهمیت حفظ نیروی انسانی را به سازمان‌ها یادآور می‌شود و نهایتا به رشد و ارتقا هر دو کمک می‌کند.

 

هر کارمند برای هر سازمان ارزشی متفاوت دارد و الصاق برچسب مالی به افراد امر نکوهیده‌ای است.

 

 مبلغ حقوق، علاوه بر میزان عرضه و تقاضا در بازار کار، بر اساس توانایی‌ افراد تعیین می‌شود».

 

 

 

ناگفته نماند ،  

دادستانی استان تهران تا امروز شفافیت عملکردی شون رو بخوبی بارها اثبات کرده اند

 

 

این مقاله هم نکات ارزنده ای را داراست

آشنایی با فرایند استخدام

 

 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
Alireza Nami

شفافیت انجام امور در محیط های کاری

 

یکی از خطوط قرمزی که در هجده سالگی در ابتدای راه شغلی خودم نوشتم و تا امروز بهش خودم رو پایبند نگه داشته ام 

 

شفافیت انجام کار

 

بوده و هست 

 

یکجورایی اونقدر سر این موضوع چالش ها رو یکی یکی رد کرده ام که وقتی مورد جدیدی پیش میاد خودم رو

 

کهنه سرباز

 

مبارزه با فساد مالی و اداری می بینم 

 

خداروشکر همیشه وقتی زبون خوش کارساز نبوده ، قانون پادرمیانی کرده و نتایج خوبی داده   

 

!!!

 

هنوز هم به روشنی فردا امید دارم 

 

هنوز هم می گم ماه پشت ابر نمی مونه 

 

هنوز هم می گم 

خرداد پرحادثه در راه است

 

هنوز هم می گم 

خدا با من است

 

 

هنوز هم می گم 

........

 

اینبار دیگه نمی گم   در حال عمل کردن هستم به رسالتی بزرگ که گویی مقدر شده انجامش به دوش من بیفته 

 

 

 

-----------------------------------------------------

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
Alireza Nami

شجاعت اصلاح اشتباهات مدیریتی

 

به بهانه خبر داغ امروز که تغییر مدیرعامل شرکت اسنپ آقای ژوبین علاقه بند بود ، می اندیشیدم به اینی که جایی که اشتباهی رخ داده باید شجاعت قبول و تغییر ان را داشت به نفع کل مجموعه ..

 

اشتباه می تونه بحث انحصارگرایی باشه و یا غیرواقعی بودن حسابهای سود و زیان یک شرکت .... یکی باعث ازرده خاطری مردم در استفاده از سرویسهای آنلاین و دیگری سردرگمی افرادی می شه که می خواهند در بورس اوراق بهادار سهام شرکتی رو خریداری کنند. 

 

البته قدیما می گفتند جلوی ضرر رو هر وقت بگیری منفعت ه  ، ولی شجاعت اون آدما در این جبران خسارت کجا و    نازک دلان ه امروزی ه بر مسند مدیریت ی کجا !!!! 

 

رفتن مدیرعامل اسنپ مطمئنا تخلفات مالی و اداری ی در پشت ش نبوده و فقط صلاح سهامداران به بودن فردی مطیع و نه یاغی ست  .... 

 

نهایت داستان همه این اومدن ها  ، رفتنی ست که    بقولی 

 

گفتی ها را باید گفت 

شنیدنی ها را باید شنید 

 

و یادمان نرود 

 

ماه برای همیشه پشت ابر نمی ماند 

 

===================================================

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
Alireza Nami