MVP: MINIMUM VIABLE PRODUCT

 

 

برای این واژه سه حرفی تعاریف زیادی در هر بیزینسی تعریف شده است. 

 

حداقل محصول پذیرفتنی

 

حداقل محصول قابل ارایه

 

کمینه پذیرفتنی محصول

 

حداقل نمونه قابل عرضه

 

در حقیقت این اصطلاح برای حداقل هزینه و تلاش صرف شده در ارایه یک نمونه قابل قبول هم تعریف می شود که در بر گرفتن بازخورد مشتریان استفاده شده و معمولا شرکت ها بازخوردها را از اشبکه های اجتماعی رسمی خود دریافت می کنند. 

 

یکی از اهداف MVP  برای MARKET RESEARCH و تحقیقات بازاریابی می باشد. 

 

اصطلاحات همسو با MVP: 

 

- PROTOTYPE : با هدف اینکه آیا این ایده قابلیت عملیاتی شدن دارد یا نه ؟

- MVP: با هدف آزمایش مدل کسب و کار

- DEMO: نمونه ای از محصول اصلی برای آشنایی بیشتر مشتری با قابلیت ها 

 

در MVP  همیشه چهار عنصر اصلی زیر می تواند نتایج مطمئن برای تصمیم گیری را ارایه بدهد:

 

CUSTOMERS: تارگت مارکت چه قشری از مشتریان هستند - موضوع ترجیحات ، قدرت خرید و سلیقه ها بسیار مهم است

 

VALUE PROPOSITION: اصلی که با ارایه توضیحات به مشتری می توان به آن دست یافت

 

CHANNELS: کانال های ارتباطی ، معرفی ، اجرا و نهایت دریافت بازخورد ها برای ادامه چرخه بهینه کردن محصول اولیه ارایه شده

 

RELATIONSHIP: رابطه بین اجزاء که بنوعی CHAIN OF SUCCESS هستند 

 

سخن آخر اینکه ، MVP در سازمان ها علاوه بر صبوری تیم اجرایی ، بینایی دقیق مانیتور بازار و شنیدن همه فیدبک ها را می طلبد .